Skocz do zawartości
"Idzie nowe..." - o zmianach i nie tylko ×
Przeniesienie zakupów z IPS Marketplace / Moving bought items from IPS Marketplace ×

Elektryczna wścieklizna


semenedar

Rekomendowane odpowiedzi

Ku przestrodze dla innych, napiszę co mnie spotkało a skutki tego, są bolesne i opłakane finansowo. Otóż, przeprowadziłem się na inne mieszkanie. Wynajmowane. W nowym mieszkaniu, w jednym z pokoi nie było uziemienia w gniazdkach (a dokładniej to zerowania bo to stary PRLowski blok). Nie sprawdziłem tego. Podłączyłem swoje listwy zabezpieczające, dwa komputery stacjonarne, w tym jeden bardzo kosztowny z racji tego że jestem muzykiem, zajmuję się realizacją nagrań, ale mniejsza z tym co robię. Jak wiadomo, przy braku uziemienia lub skutecznego zerowania instalacji, nawet najlepsza listwa nie pomoże. Odpalam sprzęt, typowe objawy uszkodzenia płyty lub procesora. Czyli normalka, nie ma "postu" procesor się nie zgłasza na płycie. Nie startuje monitor. Myślę sobie, pech. Poszło. Wtedy jeszcze nie przeczuwałem niczego. Drugi komp wystartował. Ale na drugi dzień już nie. Wtedy zacząłem szukać przyczyny. No i znalazłem, niepodłączony bolec uziemienia do zera instalacji. To instalacja stara, aluminium, dwu przewodowa, więc miało być zerowanie a nie uziemienie. Nie było nic. Odsuwając komputer i dotykając go, plecami przywarłem do grzejnika, co mnie pierdyknął w plecy. Więc zmierzyłem potencjał pomiędzy zerem instalacji a instalacją grzejnika. Potencjał wynosi blisko 80V. Wspaniale. Zawołałem elektryka z Administracji żeby mi to udokumentował. Za sprzęt, to mi na pewno nikt nie wróci, więc mnie czeka wydatek kila tysięcy złotych. Obydwie płyty główne uszkodzone i jeden z zasilaczy. Uszkodzony UPS, teraz w ogóle nie startuje. W drugim bazowym kompie, Tagan zasilacz, ocalał. Dobry jest. Temu co mi to wynajął, to ja nie wiem co zrobię, ukręcę głowę. Miał ktoś taki przypadek? Tylko dlatego że mam jeszcze laptopa którego używałem w innym pokoju i nigdy nie podłączałem w fel