Skocz do zawartości
"Idzie nowe..." - o zmianach i nie tylko ×
Przeniesienie zakupów z IPS Marketplace / Moving bought items from IPS Marketplace ×

Jak dbać o bazę SQL?


Jurij

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie,

Każdy mniej lub bardziej doświadczony administrator forum IPB ma na głowie mnóstwo zadań: dbanie o rozwój forum, sprawowanie opieki nad redakcją, zarządzanie forum z poziomu ACP, pozycjonowanie forum, pozyskiwanie sponsorów i zajmowanie się wszelkimi sprawami finansowymi, aktualizowaniem skryptu i aplikacji i tak dalej. Administrowaniem forum zajmuję się od dwóch lat i przez ten okres zdołałem się wielu spraw nauczyć (głównie poprzez regularne zaglądanie na invisionize) i zauważyłem że rzadko kiedy mówi się o optymalizacji bazy SQL. Zazwyczaj zwraca się na to uwagę dopiero wówczas, gdy wystąpi jakiś fatal error i trzeba naprawić uszkodzone tabele lub kiedy firma zajmująca się hostingiem przyśle upomnienie, że forum wykracza poza parametry serwera i trzeba coś z tym zrobić :)

Pierwszym krokiem po instalacji forum IPB powinno być zainstalowanie na serwerze PMA czyli phpMyAdmin - narzędzia umożliwiającego zarządzanie bazą mySQL. Dzięki temu w łatwy sposób będziemy mogli zrobić kopię zapasową bazy danych, naprawić uszkodzoną tabelę, zoptymalizować ją czy wykonać jakąś modyfikację / naprawę na forum.

Przeglądając IZE znalazłem dwa ciekawe tematy w trochę zapomnianych już zakątkach forum:

1. Poradnik jak przenieść forum na inny serwer: z którego możemy się dowiedzieć jak wykonać kopię bazy danych oraz jak ją oczyścić, aby zajmowała mniej miejsca na serwerze i stanowiła mniejsze obciążenie dla hostingu.

2. Drugi ciekawy temat, to zbiór przydatnych zapytań SQL - .

I tutaj nasuwa się cała seria pytań. Jak często wykonywać kopię zapasową bazy danych? Czy oprócz tych trzech tabel:

truncate ibf_mail_error_logs;
truncate ibf_spider_logs;
truncate ibf_task_logs;